30 maart 2018

Grenzeloos Getalenteerd expositie op De Stripdagen 2018

Speciaal voor De Stripdagen 2018, dat op zaterdag 31 maart en zondag 1 april wordt gehouden in de Jaarbeurs Utrecht (samen met Dutch Comic Con) heb ik de expositie Grenzeloos Getalenteerd samengesteld. Daar is veel buitenlands werk te bekijken van Nederlandse stripauteurs op 10 panelen. Ook schreef ik de bijbehorende teksten.

Aanleiding voor deze tentoonstelling is de tendens bij uitgeverijen om nieuwe strips te laten maken van klassieke internationale bestsellers. Daar worden uiteraard hoge eisen aan gesteld. En de zoektocht naar talent voert uitgevers verbazend vaak naar Nederland! Zo kunnen we sinds kort (of binnenkort) genieten van beroemde stripfiguren als Suske en Wiske, Robbedoes, Guust Flater en Blake en Mortimer, gemaakt door Hollandse meesters als Gerben Valkema, Hanco Kolk en Peter van Dongen (zie hierboven).

Daarnaast worden er flink wat Nederlandse strips in vele talen vertaald en vele landen verkocht (ik noem slechts Erik Kriek, Barbara Stok en Eric Heuvel). Dat is op zich niet nieuw want ook in het verleden zijn er wereldsterren geweest onder de Nederlandse stripmakers zoals bv. Theo van den Boogaard, Dick Matena, Hans G. Kresse en Marten Toonder. Van al deze tekenaars laat ik voorbeelden zien op de Grenzeloos Getalenteerd expositie, en nog veel, veel meer!
Lettertekenaar Frits Jonker heeft speciaal voor deze tentoonstelling een logo ontworpen, zoals alleen hij dat kan.

Na een lange voorbereidingstijd had ik zoveel materiaal verzameld dat ik voor de moeilijke keus stond welke covers etc. uiteindelijk op de tentoonstelling terecht zouden komen. Daarbij zocht ik naar een balans van het aantal beelden per tekenaars, en op welke panelen het materiaal van de diverse striptekenaars zouden passen. Een belangrijk criterium vond ik om zoveel mogelijk covers te laten zien die speciaal voor buitenlandse uitgaven zijn getekend, en dus nog onbekend zijn bij het Nederlandse publiek (zoals de Franstalige Franka-covers van Henk Kuijpers).
Evert Geradt - Cover voor het Duitse stripblad U-Comix Sonderband 14 (1978)
Evert Geradts was een van de vele stripauteurs die ik had benaderd, vanwege zijn historie als een van de eerste belangrijke undergroundtekenaars van Nederland. Helaas had ik geen ruimte om al zijn buitenlandse covers die hij stuurde in de expositie op te nemen. Zoals deze twee, die evengoed zeer de moeite van het tonen waard zijn.
Evert Geradt - Franse uitgave van Jan Zeiloor (1979)
Omdat De Stripdagen zijn samengegaan met Heroes Dutch Comic Con kunnen de bezoekers nóg vijf hallen barstensvol jongerencultuur bezoeken! Alle informatie over De Stripdagen staat op www.destripdagen.nl  Graag tot ziens!

Geen opmerkingen: